Home / urban development / Renovatie en herinrichting van het Rogierplein en metrostation Rogier

Renovatie en herinrichting van het Rogierplein en metrostation Rogier

Brussel, Belgium, Europa

Sector urban development
Opdrachtgever Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Architect De Geyter Xaveer Architectenbureau bvba, Sainctelettesquare 12, 1000 Brussels, BE
Aard der werken Renovatie
Scope studie en opvolging technische installaties
Oppervlakte 45,000 m2

Sustainable Features

passieve ventilatie
passieve ventilatie
warmte recuperatie
warmte recuperatie
passieve koeling
passieve koeling
beglazing
beglazing

 

Renovatie en herontwerp van het Rogierplein (voormalig stationsplein Brussel Noord) en het onderliggende, gelijknamige metrostation (inclusief de perrons, publieke ruimten en winkels in het metrostation).

boydens engineering heeft als partner van de winnende tijdelijke vereniging XDGA-NEY-BOY, de studie op zich genomen van de speciale technieken van zowel het bovengronds- als het ondergronds gedeelte.

Bovengronds wordt het plein gekenmerkt door een architecturale luifel dat het zichtbare herkenningspunt is van het nieuwe Rogierplein. boydens engineering stond hierbij in voor zowel de calculatie van de luifelverlichting als voor de verlichting van de kleine ring en de voetgangerszone. Er is eveneens over gewaakt dat in de voet van de luifel een aangenaam binnencomfort gegarandeerd blijft waarbij rekening gehouden werd met tal van festiviteiten die zich in de toekomst op het plein kunnen afspelen.

Ondergronds geven de speels geplaatste armaturen de indruk van een school vissen en gidsen zij de reiziger op weg van het aangrenzende shoppingcentrum City2 naar de metrostellen. Dit alles in nauwe samenspraak met de beheerders en exploitanten van het openbaar vervoersnet van Brussel, wiens strikte regels secuur gevolgd werden. Veiligheid van de reizigers en comfort van het personeel vóór alles, zonder de esthetiek uit het oog te verliezen. In die zin werd, tijdens ontwerp, ook bijzondere aandacht besteed aan brandveiligheid en ventilatie van de handelszaken.

Bovengrond en ondergrond staan met elkaar in verbinding door middel van een patio die beschut is tegen weer en wind door de bovenliggende luifel. Deze verzorgt de hoofdingang tot alle niveaus van het station én verleent toegang tot de aangrenzende parking en congreszaal.