Home / onderwijs / D&B basisschool en secundaire Freinetafdeling

D&B basisschool en secundaire Freinetafdeling

Poperinge, Belgium, Europa

Sector onderwijs
Opdrachtgever GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, Schoonmeersstraat 26, 9000 Gent, BE
Architect AVDK / architecten Vande Kerckhove bvba, Kortrijksestraat 88, 8501 Heule, BE
Aard der werken Nieuwbouw
Scope Studie en opvolging technische installaties / EPB-verslaggeving
Oppervlakte 2,100 m2
Projectstatus opgeleverd
Start - Einde studie April 2018 - August 2019
Start - Einde uitvoering September 2019 - January 2021

Sustainable Features

warmte recuperatie
warmte recuperatie
waterbeheer
waterbeheer
zonne-energie
zonne-energie
regenwater recuperatie
regenwater recuperatie
passieve ventilatie
passieve ventilatie
Kostprijs technieken:€ 1.288.307,61 excl. btw
Totale bouwkost:€ 4.294.358,69 excl. btw
E-peil:E51

 

Projectomschrijving:

Voor de nieuwe school op de Rekhofsite in Poperinge werd afgestapt van de klassieke school aan de straat en werd gekozen om de groene omgeving ten volle te benutten. Het schoolgebouw wordt weggehaald van de straatkant en wordt in het midden van de groene site gepositioneerd. Bovendien wordt de school niet opgevat als één schoolgebouw, maar als twee gebouwen die door een luifel en overdekte buitentrap met elkaar worden verbonden. Dit ontwerp zorgt voor talloze voordelen: zo is het groen langs alle zijden zichtbaar en bieden de bomen in de zomer beschaduwing aan de omgeving en de gebouwen om de warmtelast te beperken, diverse mogelijkheden tot uitbreiding, snelheid van bouwen …

 

De gebouwschil is vrij goed geïsoleerd en de luchtdichtheid is hoog om de verwarmingsbehoefte te beperken. De zuidelijke gevels beschikken over mobiele, externe zonwering, die tegen overmatige zoninstraling gebruikt wordt. Opengaande ramen laten toe om in tussenseizoen de binnentemperatuur te temperen.

 

Op de bovenste verdieping van de verbinding tussen de twee bouwblokken bevindt zich de stookplaats met slechts een kleine gascondensatieketel en de luchtgroep voor het zuidelijke bouwblok en enkele ruimtes in het gebouw in het noorden. Het gros van de overige ruimtes in het noordelijke gebouw, met uitzondering van de sporthal/eetzaal, is uitgerust met decentrale ventilatie-units met ingebouwde warmterecuperatie en een verwarmingsbatterij. De sportzaal/eetzaal beschikt over een eigen compacte luchtgroep die zich in een technische zone ernaast bevindt. Mechanische koeling hoeft niet te worden geïnstalleerd dankzij het doordachte gevelontwerp, inclusief zonwering op zuidelijke ramen.

 

De hoogspanningsaansluiting is zo gedimensioneerd dat heel wat extra stopcontacten, nodig i.f.v. de verdere uitrol van onderwijs, beschikbaar zijn. Op het dak staat een PV-installatie van 20 kWp, die helpt om het elektriciteitsverbruik van het net te beperken. Een regenwaterrecuperatiesysteem met een dompelpomp vermindert het gebruik van drinkwater.

 

Heel wat ruimtes worden met radiatoren verwarmd, in het bijzonder het noordelijke blok exclusief de sporthal/eetzaal en de eerste verdieping van het zuidelijke gebouw. Op het gelijkvloers van het zuidelijke gebouw krijgt vloerverwarming de voorkeur om voor de kinderen die vaak op de grond spelen, een goed comfort te creëren. De sporthal/eetzaal wordt met de zaaleigen luchtgroep verwarmd. De keuken naast de sporthal/eetzaal omvat een pulsie- en extractiegroep die op de dampkap aangesloten is. De verwarmingsbehoefte wordt weliswaar beperkt door gebruikt te maken van VAV-kleppen in de ruimtes gevoed door een centrale luchtgroep en CO2-gestuurde decentrale ventilatie-units in de klassen in het noordelijke blok. Zeker in het zuidelijke blok, waar de klasgroepen niet alleen verschillende eigen ruimtes hebben, maar ook klasoverschrijdend kunnen bewegen/werken, biedt een dergelijk variabel debiet-systeem een heel groot voordeel.

 

In de klaslokalen worden voldoende voorzieningen i.f.v. digitaal onderwijs voorzien zoals extra stopcontacten niet alleen ‘vooraan’ in de klas, maar ook in de hoeken i.f.v. mobiele pro wise-borden, datapunten verspreid over de ruimte, HDMI-verbindingen tussen de tafel van de leraar en het bord vooraan in de klas, vloerstopcontacten in het stemlokaal… Alle verlichting maakt gebruik van LED-technologie en de verlichting in ruimtes met een lage bezettingsgraad wordt uitgerust met afwezigheidsdetectie.

 

Al deze ingrepen waarvan enkele budgetmaatregelen, geven de lokale school de kans om dit gebouw met een beperkt budget te realiseren en toch de uitbatingskost en de milieu-impact te beperken.