Home / urban development / ‘t Zand ondergrondse parking – uitbreiding

‘t Zand ondergrondse parking – uitbreiding

Brugge, Belgium, Europa

Sector urban development
Opdrachtgever Interparking, Brederodestraat 9, 1000 Brussel (BE)
Architect BOVAArchitects bvba, Leo Baekelandstraat 7, 9000 Gent, BE
Aard der werken Nieuwbouw
Scope Studie en opvolging technische installaties
Oppervlakte 21,000 m2
Projectstatus under construction
Start - Einde studie September 2017 - November 2019
Start - Einde uitvoering January 2020 - December 2022

Sustainable Features

groen dak
groen dak
warmte recuperatie
warmte recuperatie
waterbeheer
waterbeheer
Kostprijs technieken:€ 2.020.000,00 excl. btw
Totale bouwkost:€ 26.185.000,00 excl. btw

 

Projectomschrijving:

Brugge krijgt de grootste en schoonste ondergrondse parkeergarage van het land. En boydens engineering maakt deel uit van het ontwerpteam! Parking ‘t Zand in het centrum van Brugge wordt uitgebreid met 635 plaatsen. Deze uitbreiding is een van de inspanningen van de stad om het centrum van Brugge autovrij te maken: bezoekers worden zoveel mogelijk opgevangen op een gemakkelijk toegankelijke locatie (via de R30). Door de verhoogde capaciteit zullen de wachtrijen die bij piekmomenten ontstaan om de parking binnen te rijden sterk verminderen. De bouw van de parking genereert geen bijkomend verkeer en het huidige in- en uitritsysteem blijft behouden en geoptimaliseerd.

 

De projectlocatie onder het Koning Albert I-park werd gekozen als de meest voordelige uit vier mogelijke locaties. Het project wil de bestemming park en de sociale functie van het parkgebied versterken. De voetprint van de parking werd tot een minimum beperkt door het ontwikkelen van een ondergrondse infrastructuur op 3 niveaus.

 

De bouw van de nieuwe parking was eveneens de aanleiding voor het herontwerpen van het park Koning Albert I.

De dakplaat en de vloeren van de parking worden licht hellend voorzien om de bestaande topografie maximaal te behouden en om over gemiddeld 1,5m grond boven de dakplaat te beschikken voor de heraanleg van het park.

De nodige lichte aanpassingen aan de topografie zullen het wisselend landschappelijk karakter van het park net versterken en de waardevolle monumentale bomen worden integraal behouden. Het regenwater dat kan opgevangen worden met de nieuwe constructie zal gebruikt worden om de publieke sanitairen te voeden.

De inkomhal en technische volumes worden geïntegreerd in de parkeerinrichting zodat het open karakter van het park niet verstoord wordt door hoge structuren. Verwarming en koeling wordt enkel voorzien in het loket en de serverruimte. In het publieke sanitair worden elektrische stralingspanelen geplaatst en spoeltafels uitgerust met zelfsluitende kraan.

 

 

Voor de loketten worden er op niveau -2 een luchtgroep geplaatst die het loket met de bijhorende kitchenette, toiletten en IT-ruimte ventileert. De luchtgroep wordt tegen het plafond van de loketten gemonteerd.

 

Voor de verlichting van de parking wordt er geopteerd voor bewegingsdetectie, deze detectoren worden verspreid over de parking opgesteld. Er wordt telkens een sensor bij de traphallen voorzien, zodat de verlichting geactiveerd wordt bij het betreden van de parking. De sturing wordt in zones opgebouwd waarbij elk verdiep een afzonderlijke zone is. De LED-TL armaturen worden in opbouw aan de kabelgoten bevestigd in de parking.

 

De aanwending van behoorlijke beveiligings- en branddetectiesystemen vereist eveneens de nodige aandacht om bedreigingen zoals vandalisme, diefstal of rampspoed af te wenden. Zo worden pompen en een KWS-afscheider geïnstalleerd voor het geval er zicht een calamiteit (een waterlek of incident) voordoet. De KWS-afscheider heeft als doel om de olie of gassen afkomstig van de auto’s af te scheiden van het water. Daarnaast moeten de pompen blijven werken bij brand. Deze pompen worden weergegeven op het beheersysteem van de parking.

 

De ventilatie van de parking gebeurt via de rook- en warmteafvoer (RWA) die tijdens normale werking op een verlaagd toerental draait, via een CO sturing volgens de gemeten concentratie. Voor de parking wordt een nieuwe noodgenerator (400 KVA).  Deze generator zal ook instaan voor de RWA-werking van de nieuwe installatie. Rook- en warmteafvoer (RWA) heeft als doel in geval van brand de veilige ontruiming van de personen te verzekeren, de tussenkomst van de brandweer te vergemakkelijken en de rookschade te beperken.

 

Voor de alarminstallatie worden sirenes en een public address installatie voorzien voor de volledige parking.

 

Verder worden vanuit de centrale stuursignalen gegeven aan ‘bij brand zelfsluitende deuren’, HVAC-installaties, RWA, liften, slagbomen, verkeerslichten, brandwerende poorten, het public address systeem (luidsprekers) … .

 

De nieuwe parking zal de ontbrekende schakel worden tussen ‘t Zandplein ten noorden en het nieuwe fonteingebied ten zuiden, een uitgesproken kans om een uniek landschappelijk continuüm tussen station en stadscentrum te realiseren. Om deze continuïteit en eenheid te accentueren wordt een uniforme detaillering en materialisatie toegepast.

 

Het project resulteert in een ‘integrated infrascape’ of ‘PARK-ING’. De nieuwe parking maakt integraal deel uit van het park. Het park vloeit boven en binnen in de parking.