Dominiek Savio school voor leerlingen met een motorische beperking
Gits, Belgium, Europa
Kostprijs technieken: | 1.085.417,00 € excl. btw |
Totale bouwkost: | 4.340.000,00 € excl. btw |
K-peil / Energieklasse : | – |
E-peil: | Niet van toepassing (renovatie) – enkel ventilatieplicht |
Certificering: | – |
Projectomschrijving:
Het Dominiek Savio Instituut in Gits biedt gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen met neuro-motorische beperking. Door plaatsgebrek op de huidige site werd een leegstaande loods met een oppervlakte van 3.350 m² aangekocht en omgebouwd tot schoolgebouw.
Deze ruime oppervlakte maakt de loods uitermate geschikt zodat mensen in een rolstoel zich zelfstandig kunnen verplaatsen en vrij kunnen exploreren. Aan de hand van pivoterende deuren en schuifwanden kunnen de ruimtes aangepast worden aan de noden van het moment, zoals een gesloten prikkelarme klas of net veel bewegingsruimte. Ook het sanitair werd aangepast aan de noden van de leerlingen.
De bezettingsgraad van dit gebouw varieert dus enorm afhankelijk van de invulling/het gebruik, maar ook het tijdstip van de dag en de tijd van het jaar. Omwille van die specifieke eigenschappen zijn verscheidene duurzame technieken toegepast, zoals ventilatie- en verlichtingssystemen met aanwezigheidsdetectie.
De ventilatie bestaat volledig uit gebalanceerde ventilatie met warmterecuperatie.
De hoogte van de loods zorgt dan weer voor een goede lichtspreiding in de grotere ateliers en de recreatieruimtes, die zich openen naar het landschap en een binnenkoer, waar men beschut tegen de wind kan genieten van de zon en het zicht.
Een gezonde en comfortabele werk- en leeromgeving heeft een grote invloed op de productiviteit van de gebruikers. Hier werd op ingespeeld door de koude industriële ruimte aan te kleden met losse houten ontmoetingsplekjes en hangende akoestische eilanden. Daarnaast moeten de bezette ruimtes voldoende verwarmd worden zonder dat er een tocht ontstaat. In de klassen zijn ook opengaande koepels voorzien voor natuurlijke ventilatie.
Van gebouwen in de onderwijssector wordt doorgaans verwacht dat ze een lange levensduur en lage werkings- en onderhoudskosten hebben. Zo werd de buitengevel geïsoleerd en bekleed met recuperatiehout uit het eigen atelier, dat eveneens deels door de leerlingen zelf werd aangebracht. Dat creëert niet alleen budgettaire ruimte maar ook affiniteit met het eigen gebouw en een sprekend gebaar voor de ambities van de school.