‘Menslievendheid’ sociale huisvesting
Brussel, Belgium, Europa
Kostprijs technieken: | € 697.000,00 |
Totale bouwkost: | € 3.955.000,00 |
Energieklasse : | Voldoet aan de passief-eisen volgens EPB Brussel |
Certificering: | Passief |
Projectomschrijving:
Voor het sociaal huisvestingsproject in de Menslievendheidsstraat in de Brusselse Marollenwijk stelde de BGHM (Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij) een uitdagende visie voorop. Enerzijds was er de vraag naar de realisatie van betaalbare en kwalitatieve appartementen in het hartje van Brussel, anderzijds wou men de impact op het milieu beperken.
Daarnaast was het sociale aspect erg belangrijk, door de toegang te voorzien via de Menslievendheidstraat en via het naburige wooncomplex HOOG, wordt er een doorsteek gerealiseerd die de straat met de esplanade verbindt en zo interactie versterkt. Er wordt tevens gekozen voor een architecturale buitentrap, waarbij op iedere verdieping een ontmoetingsruimte en een uitkijkpunt wordt gecreëerd.
Bij het ontwerp van de technische installaties ligt de focus vooral op het bepalen van het gewenste comfortniveau van de bewoners (voldoende verwarming, koeling, genoeg stopcontacten, warm omgevingslicht, sanitaire warmwatervoorraad enz.) waarbij de energiekosten tot een minimum beperkt worden. We concentreren ons op het aanwenden van duurzame technieken zoals veel natuurlijke lichtinval dankzij grote raampartijen maar zonder extra koelbehoefte, het gebruik van duurzame materialen: geprefabriceerde houtskeletbouw met gedeeltelijke CLT-wanden. Er werd bewust gekozen voor een maximale houtskeletbouw t.a.v. CLT-wanden, aangezien hiervoor de minste bomen gerooid moeten worden. Bovendien zijn ook de thermische en akoestische eigenschappen beter. De opbouw van de prefab houtconstructie is sterk geoptimaliseerd naar de levenscyclus van alle gebruikte materialen, alsook naar hun demonteerbaar en herbruikbaar karakter.
Meer informatie over de circulariteit in dit project: https://circubuild.be//nl/nieuws/casestudy-menslievendheid-brussel?utm_source=newsletter&utm_campaign=20220125_NL