Van vervallen klooster tot dynamisch schoolgebouw

In de Arme Klarenstraat in Roeselare trekt een markant gebouw de aandacht. Een voormalig klooster en bibliotheek kregen er een tweede leven als school. Het Centrum voor Volwassenenonderwijs kreeg een dynamische schoolgebouw, licht en luchtig, dat toch nog refereert naar de oorspronkelijke kloosterfunctie. 

Sinds de verhuis van de stedelijke bibliotheek naar het centrum van Roeselare lag het gebouw in de Arme Klarenstraat er verlaten bij. Verloedering begon het aanpalende klooster parten te spelen. Het Centrum voor Volwassenenonderwijs Creo – dat toen nog niet over eigen leslokalen beschikte - besloot het vervallen pand aan te kopen en te renoveren. Voor het ontwerp klopte Creo aan bij architectenbureau bildt. uit Roeselare.

Witte gevel

“Hoewel het gebouw geen beschermde status had, werd het door Monumentenzorg wel beschouwd als dorpsgezicht. Daarom hebben we ervoor geopteerd om het karkas van het klooster te behouden en opnieuw in te vullen met onderwijsruimtes”, vertelt projectarchitect Eveline Bossuyt. “De gevel is integraal bewaard en kreeg een witte kleur om één geheel te vormen met de bibliotheek en het gebouw beter in te passen in het straatbeeld.”

Centraal atrium

Binnenin is de typologie van het klooster behouden. Alle functies zijn gericht naar een binnentuin, die overkapt is om meer bruikbare ruimte te creëren. Dit centrale atrium vormt het kloppend hart van de school. Via een pandgang of rondgang rond de centrale hal worden alle klaslokalen ontsloten. De oorspronkelijke functie van de pandgang van een klooster is op die manier opnieuw in het schoolgebouw geïntegreerd. Het is een plek waar studenten even kunnen verpozen of elkaar ontmoeten. Ook de originele kapel van het kloostergebouw is intact gebleven en omgevormd tot vergaderzaal.

Licht en modern

“We zijn erin geslaagd om van een historische site een modern schoolgebouw te maken dat heel dynamisch aanvoelt”, stelt Eveline Bossuyt. “De grootste troef van het gebouw is dat we er heel veel licht en lucht hebben binnengebracht. Een klooster wordt doorgaans gekenmerkt door donkere en gesloten ruimtes maar dat gevoel is hier helemaal verdwenen. In die zin breken we wel met het oorspronkelijke gebouw.”

Dakramen creëren speels effect

Het speelse effect van het daglicht is te danken aan de VELUX-oplossingen die in het schoolgebouw zijn geïntegreerd. De platdakvensters boven het centrale atrium springen daarbij het meest in het oog. Eveline Bossuyt legt uit: “Initieel hadden we het idee om de binnentuin te overkappen met een glazen plafond, maar we botsten al snel op problemen van overbezonning en ook de kostprijs was geen optie voor de opdrachtgever. Daarom zijn we overgestapt op de platdakvensters van VELUX: 20 exemplaren geplaatst in een stramien van 4 op 5, voorzien van afdekschelpen van 1x1m.” “Vandaag zien we dat we helemaal niet hebben moeten inboeten op daglicht, met als bijkomend voordeel dat je als gebruiker de zonnewinsten veel beter onder controle hebt, en dat allemaal aan een betere kostprijs. Elk venster is voorzien van zonnescherm op zonne-energie. Enkele vensters kunnen ook opengezet worden en als natuurlijke ventilatie dienen bij oververhitting. De platdakvensters sluiten automatisch bij regen dankzij de geïntegreerde regensensor.”

Geslaagde samenwerking

De klassen rond de pandgang krijgen ook extra daglicht via de platdakvensters in de centrale hal, aangezien de scheidingswanden met de klassen in glas zijn uitgevoerd. De klassen onder het hellend dak kregen een wentelend VELUX-dakvenster in combinatie met een vast glaselement die samen nog meer daglicht creëren. “We zijn heel tevreden over de samenwerking met VELUX. Na een uitvoerige daglichtstudie hebben zij ons met raad en daad bijgestaan in de juiste keuze van de vensters. Het resultaat is alles wat we ervan verwacht hadden, en meer”, besluit Eveline Bossuyt.

Bron: Van vervallen klooster tot dynamisch schoolgebouw | BBM (belgianbuildingmagazine.be)

Meer technische projectinformatie: https://www.boydens.be/be/projects/onderwijs/campus-creo/